Ubeskyttet UX

Aleksander Schipper

Short talk - in English

Vi har alle funnet oss selv i den kleine situasjonen. Er det meg det er noe galt med? Er det deg det er noe galt med? Begge parter vet ikke helt hva som skjer, men noe er feil - og det er flaut for alle. Du prøver å få gjennom noe, men får det ikke til. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har med meg noe ræl fra siste side jeg var på - tenker du. Og det er nok sant. Det er ikke deg, men det er den du interagerer med, dessverre. Du er ikke den første, og er hvert fall ikke den siste. Man snakker ofte om helsesjekk i forskjellige systemer, men det er spesielt en form for sykdom det ikke snakkes mye om i dag. Den er veldig utbredt, men lite kjent hos folk flest. Det er et felles ansvar å løfte sykdommen ut fra skyggene. Jeg snakker selvfølgelig om ubeskyttet UX

Designere fra flere forskjellige disipliner jobber gjerne med UX, og du har kanskje hørt titler som; interaksjonsdesigner, tjenestedesigner, informasjonsarkitekt, grafisk designer, visuell designer, UI designer, Adferds-designer, Idé-astronaut, Designpsykolog osv... Noe som gjør det ekstra fancy er om det står -lead bak. Da har man liksom svart belte, og er helt rå i faget. Men noe jeg føler vi ofte glemmer er at UX er noe som treffer alle i teamet. Om du er en helt sinnsyk fullstack utvikler, eller om du har en mastergrad i forretning fra en fancy skole i utlandet - inngår UX deg også. 

Jeg gjerne dele noen erfaringer om ubeskyttet UX jeg har opplevd:

Produkteier vet visst ALT som er verdt å vite om brukerne av systemet. Man blir møtt med motstand dersom man nevner ting som: Intervjuer, brukertester, medlytt på saksbehandlere... Kreative workshops oppleves som bortkastet tid. Fasiten sitter i samme rom som deg. Produkteier kan alt om brukerens problemer og behov.

Teamet måles på hvor mye de lager, hvor mange JIRA tasker de fullfører og hvor fort dette går ut i produksjon. Det er jo kjekt å kunne gjøre raske endringer dersom noe er feil, men hvis suksessfaktoren i teamet er hvor mye de får ut - så er det noe som skurrer. Bare fordi man kan bygge noe, bør man egentlig bygge det? 

Når det først gjennomføres en brukertest, så er det liten interesse hos utviklere og forretning. Alle bør bidra! Backend, Frontend, fullstack, forretning, design - alle bør være med! Alle observerer forskjellige ting som har med systemet å gjøre. Alle bør bry seg mye om dette, og hvis alle bryr seg, får alle mer eierskap. Ikke bare det, men man avdekker enda flere muligheter for forbedring. 

Designere får høre at de er her for å få alt til å se pent ut. Ikke noe mindre, ikke noe mer. 

Hva mitt foredrag kommer til å dreie seg om

Jeg kommer til å dra opp konkrete eksempler på ubeskyttet UX i Backend, Frontend og hvordan ubeskyttet UX foregår i tverrfaglige teams. Disse eksemplene trekker jeg fra prosjekter jeg selv har vært med på, og hva jeg har sett i andre løsninger. De siste 2 årene har jeg jobbet som UX designer i Sparebank1, og før det har jeg vært borte i andre prosjekter hvor det har skjedd endel ubeskyttet UX. Spesielt i Sparebank1, så har jeg vært med på å modne teamet for å jobbe mer hypotesedrevet uten fokus på å levere mest mulig. Presentasjonen drar seerne med på en ekte fortelling med gode metaforer og spenstige punchlines. Foredraget ender med hvordan et team sammen kan praktisere sikker UX (teste seg selv ofte), og hvordan hver enkelt kan bli en god UX ambassadør - uavhengig av hvilket fagfelt man kommer fra. Ikke minst hva slags verdi det vil gi for brukeren.